Beste Support | KNX groep B.V.,
Bedankt voor de reactie, de functie additional icons ben ik reeds bekend mee, en maak ik al zeker gebruik van zoals ik ook al aangaf.
Echter is het probleem waar ik in mijn speciale situatie tegen aan loop is dat de Hoofd object (Main object) adres een switch object is, welke uiteraard maar twee status waarde heeft (0 of 1).
Voor de 'additional icons' wil ik drie status waarde kunnen weergeven, hiervoor gebruik ik een object adres van het type scene, welke in mijn situatie drie verschillende waardes kan hebben (de waarde van dit scene adres word via een script bepaald). Echter als ik dit scene object adres opgeef als status object dan functioneert de visuele weergave met icons wel via de 'additional icons', alleen de status van de visual toggle switch word hierdoor negatief beïnvloed. De visual toggle switch geeft dan de status in-/uitgeschakeld niet juist weer.
Met mijn switch object schakel een lamp aan (visual toggle switch in visualisatie op AAN / Main object adres 1) of naar normaal mode (visual toggle switch visualisatie op UIT / Main object adres 0).
In normaal mode kan de lamp uit zijn (via script word een ander adres type scene waarde 1), of op tijd schakeling kan de lamp maximaal gedimd (via script word een ander adres type scene waarde 2). Of de lamp kan dus met de schakelaar ingeschakeld zijn (via script word een ander adres type scene waarde 3).
Dat scene object wil ik gebruiken om de drie soorten icons te laten weergeven, zodat ik aan de verschillende icons kan zien of de lamp volledig uit is, automatisch maximaal gedimd, of volledig aan is.
Als ik een byte object gebruik als main object (welke ik via een script het juiste bit object aanstuurt) kan ik wel een min en max waarde opgeven waardoor maar twee keuze mogelijkheden in de visualisatie overblijven. Alleen krijg ik dan geen visual toggle switch, maar een '-' en '+' knopt met in het midden de waarde. Vind dit nog niet geheel de gewenste uitkomst, en kost een extra object adres.
Een visual toggle switch zoals bij een bit main object blijft de voorkeur houden.
Mooiste blijft als in een latere release een optie komt om een additional object adres op te kunnen geven als feedback welke voor de additional icons gebruikt kan worden.
Beste willem,
Dat is nu toch al mogelijk met additionele icons zoals ik eerder in dit topic heb uitgelegd? Daarnaast kun je er ook voor kiezen om een vaste waarde te sturen met een knop, dus het byte object gebruiken met een vaste waarde per knop.
Willem
Ben zelf opzoek naar een oplossing voor een normaal schakel object met drie status toestanden met verschillende pictogrammen, ook in Smartphone Visualisatie;
We hebben een normaal schakel object (1.001 switch), deze schakelt het object aan en uit.
Echter voor de visualisatie zou ik graag met drie verschillende pictogrammen de status willen aangeven (d.w.v. aanvullende pictogrammen).
Hiervoor heb ik een apart object (heb hiervoor 18.001 scene gebruikt) met drie status waarde;
0 = UIT (verlichting is uit)
1 = Automatisch aan (verlichting is automatisch gedimd ingeschakeld, gaat op tijdklok / modus)
2 = Handmatig aan (verlichting handmatig ingeschakeld, verlichting gaat minder gedimd aan).
(dit object word automatisch via een script naar de juiste waarde gezet, en word hier dus alleen als terugkoppeling gebruikt om de juiste status weer te geven).
Echter kan ik bovenstaand status object niet gebruiken om de aanvullende pictogrammen te gebruiken, omdat deze de status van de switch negatief beïnvloed / niet juist weergeeft.
Ideal zou zijn als optioneel een apart object kan worden opgegeven voor gebruik van de aanvullende pictogrammen.
Of zie ik een andere oplossing over het hoofd?
Voor de PC/Tablet visualisatie heb ik nu als tijdelijke oplossing twee objecten boven op elkaar geplaatst. Onder een object welke de status weergeeft van de drie toestanden met daarboven een object welke het adres in/uit schakelt met een doorzichtig icoon/pictogram zodat de onderliggende object als status zichtbaar is.
Alvast bedankt.